للاعلان

Tue,21 May 2024

عثمان علام

السيسي: شريف اسماعيل أول من بشر بخيرات حقل ظُهر

السيسي: شريف اسماعيل أول من بشر بخيرات حقل ظُهر

الكاتب : عثمان علام |

02:10 am 31/01/2018

| بترول

| 1426


أقرأ أيضا: الحكومة تسدد 20% "جديدة" من مستحقات شركات النفط الأجنبية في يونيو

أعرب الرئيس عبدالفتاح السيسي، عن شكره وتقديره لرئيس مجلس الوزراء المهندس شريف إسماعيل، على ما قدمه لمصر خلال توليه حقيبة وزارة البترول، مؤكدًا أنه أول من جاء بالخبر السعيد لمشروع حقل "ظهر" للغاز الطبيعي.

وقال الرئيس السيسي: "إن المهندس شريف إسماعيل، رئيس الوزراء، راجل من أفاضل الناس اللي شوفتهم في حياتي، صدقوني أنا ما بجاملش في كلامي مع حد ودي طبيعتي، لكن هو راجل وكان وقتها لما جيه بالخبر السعيد ده كان وزيرا للبترول".

وأضاف: "وقال لي فيه خبر كويس وتحقق، وكان بقاله سنة معانا وكنا بنتكلم عن إشكاليات الغاز ومحطات الكهرباء وغاز المصانع، وكانت تحديات كبيرة، أصل الناس متعودة بأنها تحترم الناس اللي بتزعق والناس اللي بتقول أي كلام، لكن الناس المحترمة اللي بتعمل في صمت ما بيكونش ليها حظ، اوعى يكون كده في مصر، لكن أنا بقول له أنت حتى لو إحنا مقدرناش نقدرك، فربنا هيقدرك".

وتابع: "لما جينا نتكلم في الموضوع قال لي موضوع الحقل هو وكلاودي، فسألني أنت غير سعيد، أجبته لا لسه غير سعيد، طب ليه مش سعيد، أجبته أنا أريد 10 ظهر".

وأردف: "أنا بتوجه بالشكر الخاص بتقدير واحترام حقيقي عميق بسجله ليك أمام ربنا وأمام الناس للمهندس شريف، دائمًا كان رجلا على قد المسئولية، وتحمل كثيرا جدًا، خاصة أن الظروف كانت صعبة".

أقرأ أيضا: إيجاس تنظم ورشه عمل للمسئولية المجتمعية

التعليقات

أستطلاع الرأي

هل تؤيد ضم الشركات متشابهة النشاط الواحد ؟